Jak správně konzumovat lněné semínko? – RAWmarket.cz
  • Jak správně konzumovat lněné semínko?

    Lněné semínko je zázrak pro naše zdraví. Obsahuje nesmírně důležité omega3 nasycené mastné kyseliny, které mají blahodárný vliv na naše fyzické, ale i psychické zdraví. Omega3ky jsou bohužel velmi deficitní v běžné lidské stravě. Vzpomínáte na neustále omílanou důležitost pestré stravy? Pak vězte, že lněné semínko neodmyslitelně patří do jídelníčku každého z nás. Přestože je nesmírně důležité pro naše tělo, má i svá specifika, které je potřeba při konzumaci dodržet, aby vaše tělo mohlo využít všech jeho výhod.

    lněné semínko jak konzumovat

    Kde nakoupit lněné semínko?

    Existuje mnoho obchodů, kde můžete lněné semínko sehnat. Od obchodů se zdravou výživou, přes doplňkový prodej stánků na farmářských trzích až po specializované internetové obchody se zdravou výživou – RAWmarket.cz 🙂 , kde můžeme nakoupit lněné semínko za výhodné ceny. Neustále rostoucí zájem o zdravou stravu zaujal i velké nákupní řetězce a tak můžete lněné semínko sehnat i v obchodních řetězcích, kde se pohybují zhruba za 120Kč/kg v balení po 300g. Na RAWmarketu se cena lněného semínka pohybuje kolem 70-80 Kč za kg. Jak vidíte, možností jsou spousty. Ať už jste se rozhodli pro kteroukoliv variantu, nyní je důležité, jak ho dostat správně sníst.Tisk

    Lněné semínko kupujte vždy NEMLETÉ. Pokud se jeho povrch naruší, dochází k velmi rychlé oxidaci a bleskurychle ztrácí své cenné látky. Jak si ukážeme, v tomto článku, rozemletá lněná semínka je důležité sníst nejpozději do hodiny od rozemletí, namixování. Proto určitě nikdy nekupujte mleté lněné semínko a raději si ho umelte – rozmixujte až těsně před použitím.

    lnene seminko spanekVzbuďte lněné semínko ze spánku

    Semínko každé rostliny je v přírodě to nejcennější. Rostliny do něj ukládají ty nejlepší látky, aby zajistily další rozmnožení svého druhu. Většinu času jsou ale semínka uspaná tzv. Inhibitory, které mají za úkol rozpoznat správnou dobu pro začátek růstu rostliny. Většinou se děje podle vláhy a teploty. Pokud se semínko začne probouzet k naklíčení, začne produkovat mnoho svých cenných látek. To pro nás znamená, že jsou semínka lépe stravitelná a můžeme z nich získat mnohem více živin pro naše tělo. Jak je aktivovat? Namočte je na alespoň 8 hodin do vody. Poté vodu slijte a propláchněte vodou čistou. Nyní máte aktivní lněné semínko, vhodné k použití.

    Je nezbytné narušit jeho slupku

    Každé semínko je dobře chráněné před trávicím traktem živočichů. Většinou projde celým tělem bez úhony a díky tomu má skvělé šance k růstu na velmi výživné půdě. Lněné semínko není vy jímkou. Pokud nenarušíme jeho slupku, jen námi projde a nic z něj nezískáme. Proto o aktivování namočením je potřeba ho správně zpracovat. Nástroje ke zpracování je spousta.

    Můžete ho rozžvýkateat-722390_640

    Což vás po chvíli přestane bavit. Navíc lněná semínka mají na povrchu lehký sliz, který dělá semínko kluzké. Další možnost je

    Rozemletí v mlýnku na kávu

    Bohužel s tímto nemám praktické zkušenosti, zda mlýnek pomele i namočené a kluzké lněné semínko. Budu rád, pokud napíšete své zkušenosti do diskuze pod článkem.

    Osobně používám výkonný mixér

    V začátcích jsem si pořídil tyčový mixér, ale ten ze semínkem neudělal vůbec ni. Brzy jsem ho tedy vyměnil za aktuální Perfect Smoothie G21. Před propadem kurzu koruny stál cca 4900Kč, nyní ho seženete za cca 5500Kč. Existuje mnoho druhů mixérů. To si když tak necháme na další článek.

    S čím konzumovat lněné semínko

    česnek a lněné semínkoAby naše tělo mohlo využít všech cenných látek, je nezbytné zpracované lněné semínko konzumovat společně se sírou. Nebojte. Nebudeme loupat sirky. Síru obsahují i přirozené potraviny. Pro ty, kteří nejste vegani, lze udělat dobrá pomazánka s tvarohem, sýrem a třeba česnekem. Tyto potraviny obsahují velké množství síry. Pokud už jste přešli pouze na rostlinnou ba dokonce na RAW stravu – mimochodem gratuluji – síru naleznete například již ve zmíněném česneku, cibuli, pórku. Pokud tedy budete vyrábět nějakou vegan-ézu, doporučuji přidat česnek a lněné semínko.

    Vyrobenou pomazánku doporučuji použít například na raw krekry, raw sušenky apod.

    Na co si dávat pozor u lněného semínka?

    varováníLněné semínko má nespočet výhod. Jeho vysoký obsah omega3 nasycených mastných kyselin velmi prospívá našemu srdci, kloubům, ale i nervové soustavě. Vynikají i svým vysokým obsahem mononenasycených mastných kyselin. Stejně jako vlašské ořechy, či kešu ořechy Jednoduše vám to po konzumaci lněného semínka může začít lépe myslet. Lněné semínko velmi dobře také čistí naši trávicí soustavu, především tlusté střevo. Může se tedy stát, že vás lněné semínko jednoduše a zdravě prožene. Skvělé na zácpy. Raději s tím vždy před konzumací počítejte. Lněné semínko vás zvládne pořádně pročistit. Ale to je i jeho nevýhoda. Pokud ho konzumujeme často, dochází ke zlenivění střev a v konečném důsledku nám může ublížit. Doporučuji ho tedy konzumovat opravdu s mírou. Určitě ne dlouhodobě každý den. Zkuste zpočátku třeba týden, poté tři týdny zase jiná semínka.

    V případě,že jste si lněné semínko opravdu oblíbili a chcete ho mít každý den, můžete zvolit kompromis ve formě lněného oleje. Ten obsahuje všechny důležité látky, jako lněné semínko, jen nečistí tak důkladně a je možné ho užívat delší dobu. Bohužel lněný olej velmi rychle oxiduje. Má trvanlivost maximálně tři měsíce. Nakupujte ho tedy pouze od prověřených obchodníků. Nejlépe přímo od výrobce.

    Jaké máte s lněným semínkem zkušenosti vy? Pozitivní, či negativní? Je něco, co byste do článku doplnili? Zanechte komentář. Rádi ho zveřejníme.

    Vyzkoušejte lněné semínko i vy!

    logo

    Nadšenec do zdravé stravy. Postupně přecházm na RAW. Většinou se daří, občas se ještě nechám zlákat. Tento blog a e-shop mi má pomoci se sebemotivací. Spokojení čtenáři a zákazníci jsou mou velkou odměnou.

komentářů 19

  1. Pavla napsal:

    Zdravím,
    chci se poradit, které lněné semínko je lepší. Žluté nebo hnědé?
    Hezký den

    • Bája napsal:

      Pavla:
      Samotné lněné semínko najdeme na trhu jako hnědý a zlatý len.
      Hnědý len se vyznačuje typicky oříškovou chutí, zlatý len je chuťově jemnější.
      Oba druhy mají téměř totožné výživové složky, liší se pouze barvou semene.

      • Eva napsal:

        To asi nebude zcela pravda. Já slyšela, že hnědá semínka jsou vhodnější pro masožrouty a zlatá pro vegetariány a vegany, nejspíš kvůli obsahu B12? Pokud semínka rozemelete a vložíte do medu, měla by se zakonzervovat. Dále se doporučuje jeho kombinace především s tvarohem nebo jogurtem. Jeho účinky se tak násobí a rovněž se zamezí rychlé oxidaci, tedy v lednici vydrží o dost déle. Ideálně ve formě čerstvě vylisovaného oleje smíchaného s bílkovinou. Tato kombinace údajně léči i všechny druhy rakoviny.

  2. Elena Kruparová napsal:

    Mala som velké potiaže so zažíváním a prečítala som si o lnených semienkách. Výborné som nadšená. Dávala som si 2 malé lžičky do 2dl ananasového džusu a možem povedat úžastný efekt. Trpela som zácpou, velké problém y aj s trávením. Vel mi pekne dakujem za tento dar od prírody a hlavne mediám, že o tom píšu. Ešte raz mockrát děkuji. Na zdraví. Kruparová

  3. Eva napsal:

    Dobrý večer, napadlo mě udělat opačný postup… Nejprve semínka namleté a pak namočit… Myslíte, že to nebude mít totožný efekt??? Děkuji za Váš názor…. Eva

    • Dobrý den, s tímto postupem jsem se zatím nesetkal a asi bych ho ani moc nedoporučoval. Mletá lněná semínka rychle oxidují, což přenáší i do lněného oleje, který vyžaduje speciální zacházení. Takže už z pohledu, že semínko namelete a poté několik hodin necháte stát ve vodě, to nebude to pravé ořechové. Navíc si myslím, že se vám tím do vody uvolní i cenné látky z mletého lněného semínka, kterou poté vylijete a zbyde vám jen slupka.

  4. Freibergová napsal:

    prosím o sdělení, jestli lněné semínko je možné dávat malm dětem ,které mají zácpu. Mohu je dát ročnímu díteti?
    Děkuji.

  5. Jana napsal:

    Dobrý den,
    je vhodné přidávat lněné semínko do rostlinných mlék? např. namočit lžíci lněného semínka spolu s mákem nebo mandlemi potom slít a znovu zalít vodou a rozmixovat? Nebo je lepší mít potraviny namočené zvlášť? Abych neslévala vodu z máku?

    Ještě mě napadlo přidat lněné semínko do kešu krému?
    Děkuji Jana

  6. Pavel napsal:

    Dobrý den, nikde jsem ve vašem článku neobjevil skutečnost, že lněná semínka obsahují též životu nebezpečné a rakovinotvorné kadmium. Vždy tedy také záleží na původu – půdě, kde byly pěstované. Konzumace by se proto něměla přehánět.
    Pavel

  7. Marcelina Schwarzová napsal:

    Rozdíl mezi lněným hnědým a zlatým semínkem je ten, že hnědé obsahuje více omega3 a méně omega6 a zlaté obsahuje více omega6 a míně omega3….proto zdraví prospěšné je hnědé lněné semínko….naopak zlaté pro vysoký obsah omega6 je nevhodný pro pravidelné užívání…omega6 máme ve stravě dostatek a jeho pravidelně zvýšený příjem způsobuje vznik nádorů

  8. Andrea napsal:

    Dobrý den, já si nakrájím červenou řepu, přidám lněné semínko,zaliju vodou a rozmixuji obyčejným tyčovým mixérem.Moc se mi líbí další rada, semínko namočit atd.s pozdravem Anduš

  9. Jasmina napsal:

    Dobrý den a co lněné semínko rozemlít a nechat jen 15 minut namočené a pak vypít i s tou vodou? Dnes jsem vyzkoušela a přišlo mi to super.Dokonce to mělo trošku už i tu slizovitou konzistenci..)

  10. Helus napsal:

    Dobry den ja si davam pomlete lanove semienka do smothie,pomeliem lanove,vlozim do smothie premixujem s ovocim a pijem.

  11. zdenula napsal:

    Zkuste rozemlít lněné semínko v mlýnku na mák.Zkoušela jsem to a jo,jde to.

  12. ELÍ napsal:

    já semínko pomelu na mlýnku na mák a pak zaleju kefírem a sníme ho

  13. Láďa napsal:

    Co lněné seminko a diabetes?

  14. Marek napsal:

    POZOR PRI KÚPE ĽANOVÝCH SEMIEN, VŽDY SI ZISTITE O AKÚ ODRODU IDE!!!!!!!!
    Niektoré odrody sú vyslovene nezdravé, obsahujú totiž viac omega-6 ako omega-3.
    Bežne sa o tom nepíše a ľudia o tom nemajú ani šajnu. Bohužiaľ, na obaloch olejov a semien sa nič o odrode nepíše, treba to vypátrať priamo výrobcu.

    Vysvetlenie:

    Je dobře známo, že v současné stravě má člověk příliš velký přebytek omega6 nad omega3 mastnými kyselinami (mnohdy v poměru až 30:1), a to podporuje a akceleruje rozvoj zánětlivých onemocnění v těle. Potřebou je tedy zlepšit poměr přijímaných mastných kyselin ve prospěch omega3 a přiblížit se alespoň k poměru 1:1 či ještě lépe dosáhnout zřejmě optimálního poměru omega3 : omega6 = 3 : 1. A to je kamenem úrazu u různých nových odrůd lnu olejného. Staré odrůdy lnu měly standartně hodnoty omega3 : omega6 = 3 : 1 (omega3 průměrně 55-65% celkem z tuků, omega6 průměrně 16-20% celkem z tuků). Jenže ty nebyly v potravinářství moc oblíbené, protože pokud se z nich izoloval olej, rychle žluknul a stával se nechutný k požívání (oxidace omega3 mastných kyselin). V nedotčeném semínku však k takovým změnám rychle nedochází, a tak když se použije na omega3 bohatá odrůda, čerstvě se pomele a upeče se z ní pečivo, tak než by došlo k oxidaci, tak bude pečivo už dávno snězené. Potravinářský průmysl dotlačil šlechtění lnu k vyšlechtění odrůd, které mají velmi nízký obsah omega3 a vysoký obsah omega6 – výsledek? – olej je dlouhodobě velmi stabilní, chutný, nežlukne, ale z důvodu podpory rozvoje zánětlivých onemocnění je nezdravý a agresivní! A tak řada lidí, kteří vzhlíží k semínkům lnu (musí být samozřejmě rozemleto) jako k potravnímu doplňku pro zlepšení stavu svého zánětlivého onemocnění, dělá nevědomky přesný opak – své zánětlivé onemocnění ještě více rozdmýchává. Pro srovnání odrůdy lnu s těmito „lepšími potravinářskými“ vlastnostmi obsahují omega3 : omega6 = 1 : 12 !!! (omega3 průměrně 2-5% celkem z tuků, omega6 průměrně 70-75% celkem z tuků), některé odrůdy mají trochu mírnější nepoměr omega3 : omega6 = 1 : 1 (omega3 průměrně 36% celkem z tuků, omega6 průměrně 41% celkem z tuků). Dnes se právě v prodejnách zdravé výživy apod. prodávají převážně nové potravinářské odrůdy se stabilní olejovou složkou, ale bez výše uvedených zdravotních výhod a přitom se nikdy nedovíte, kterou odrůdu kupujete, abyste si mohli správně vybrat. A které odrůdy patří do těch rozdílných skupin podle obsahu omega3 a omega6 mastných kyselin?

    1. ty dobré omega3 : omega6 = 3 : 1, odrůda: Natural, Recital, Baladin, Kaolin, Flanders(omega-3 57%, omega-6 15%), Libra(omega-3 57%, omega-3 16%) …

    2. ty horší omega3 : omega6 = 1 : 1, odrůda: Raciol (omega-6 39%, omega-3 32%) …

    3. ty nejhorší z pohledu zdraví: odrůda Amon(omega-6 71%, omega-3 2%), Jantar, Lola(omega-6 72%, omega-3 3%) …“

  15. Marian napsal:

    Dobrý deň prajem

    Najhoršie na všetkom je, že ani predajcovia v „Bio-shopoch“ a ani predajcovia v E-shopoch nevedia, že existujú aj nejaké odrody ľanu. A rozlišujú ľanové semienka podľa farby. Teda hnedé, alebo zlaté semienko. Mnohí si tiež myslia, že zlaté semienko ľanu je zdravšie než hnedé, lebo „veď je to zlaté semienko“ a tak musí byť zdravšie. Táto „Do neba“ volajúca nevedomosť predajcov vyvoláva u ľudí dojem, že robia konzumáciou ľanových semienok, prospešnú vec pre svoje zdravie. Opak však môže byť pravdou. Bohužiaľ.

    To isté platí aj o ľanovom oleji. Mnohí predajcovia tvrdia, že ich ľanový olej sa nemusí skladovať v chladiacom zariadení a že dlho vydrží. Hoci je to pravda, lebo takýto olej je vyrobený práve z tých nových odrôd, ktoré maju nezdravý pomer omega 3 ku omega 6 (teda 1:12), tak je veľmi nevhodný pre konzumáciu. No skutočne vydrží veľmi dlho aj bez skladovania v chlade a tiež dobre chutí. Očakávať však od takýchto produktov zlepšenie zdravotného stavu je len falošnou ilúziou prameniacou z nevedomosti predajcov a ich zákazníkov.

    Pred nákupom, či konzumáciou ľanových semienok, alebo ľanového oleja je veľmi vhodné si zisťiť aký ľan sa chystám kúpiť a následne skonzumovať.

    Marian.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *