Jednoduchý RAW jídelníček nejen na jeden den – RAWmarket.cz
  • Jednoduchý RAW jídelníček nejen na jeden den

    Narazil jsem na článek s ukázkovým RAW jídelníčkem na jeden den. Určitě je skvělá zpráva, že se tento způsob stravování dostává více do pozornosti. Jen je škoda, že se ukazuje živá strava vždy v té nejsložitější a dle mne nejnepřirozenější podobě v jaké může být. Všude je spousta hrůznorodých smoothie kombinací, tyčinek, časově i finančně náročných krekrů. Živá strava by měla být co nejpřirozenější. Pojďme se podívat trochu odlišný přístup k jídelníčku, než byl ve článku.

     

    Jaký byl ten ukázkový jídelníček?

    Snídaně: Smoothie ze špenátu, jedné poloviny avokáda, jedné poloviny manga, banánu a nepraženého raw kakaa

    Doba přípravy asi 15 minut. Nevhodná kombinace avokáda – tuk, špenát – listová zelenina, ovoce – sacharidy

    Svačina: Za studena lisovaná šťáva z řepy a jablka, semínková placka namazaná kešu sýrem (kešu sýr jsou jednoduše předem namočené a rozmixované kešu ořechy)

    V případě odšťavení vlastnoručně 10 minut + 10 minut mytí odšťavňovače, semínková placka – při vlastní výrobě – 30 minut příprava, 8 hodin sušení, kešu sýr 10 minut, 8 hodin namáčení předem.

    Tato svačina už tedy vyžaduje velké plánování dopředu. Pokud si vše budete vyrábět sami, tak suroviny nepříjdou na moc. Jen si budete muset tuto svačinu, nebo její část, vyrobit asi den předem.

    Oběd: Raw rizoto z divoké rýže s avokádem, sušenými rajčaty a raw jablečným octem (divoká rýže se nemusí vařit, stačí namočit 12 hodin předem)

    Tento oběd mi přijde celkem schůdný. Pokud si rýži namočíte, tak finální příprava (zamíchání) je celkem rychlá. Jen tedy divoká rýže přijde zhruba na 650 Kč/kg.

    Svačina: Raw energetická tyčinka balená, zeleninový talíř

    Osobně nejsem zastáncem RAW tyčinek, proto je ani nenajdete v na RAWmarketu. Jedná se o nepřirozený mix sušeného ovoce, ořechů a semínek ve zbytečném obalu. O ceně nemluvě. Tyčinky jsem kdysi zkoušel a rychle opustil. Hodily se na cesty. Ale to se dá vyřešit i jiným způsobem. Například díky potravinám ve znovu uzavíratelném balení.

    Se zeleninovým talířem souhlasím. Nakrájené to máte hned (ani krájet nemusíte) a v případě sezony to máte za pár korun.

    Večeře: Polévka z rozmixované dýně a raw kokosového mléka s lněnými krekry s chia semínkem – polévka – všechny ingredience se rozmixují, případně ochutí dle chuti, krekry viz produkty níže

    Dýňové polévky jsou skvělé hlavně podzimní jídlo. Tento recept není ani moc nákladný finančně, ale docela časově. Příprava dýně – 15 minut, kokosové mléko při vlastní výrobě (10 minut), lněné krekry (30 minut příprava, 8 hodin sušení).

    Zpracovanému lněnému semínku se snažím docela vyhnout. Je to olejnaté semínko a jeho olej velmi rychle oxiduje. Proto se málokdy prodává v obchodech a pokud ho tam najdete, určitě ho nekupujte. Raději si někde objednejte čerstvě lisovaný, kde ho dostanete v tmavé láhvi a hned s ním do lednice a tmy. Vydrží maximálně 3 měsíce. No a pokud lněné semínko rozmixujete, necháte ho 8 hodin v sušičce, tak jemu ani svému tělu opravdu radost neuděláte. Můžete si přečíst článek o konzumaci lněného semínka.

    Přirozený RAW jídelníček

    Jedná se o jídelníček pro období, kdy je v našem podnebí dostatek lokální zeleniny a ovoce – jaro až podzim, zimnímu jídelníčku se budeme věnovat někdy příště.

    Příprava je důležitá

    Většinou v neděli ráno začnu přemýšlet, jaké suroviny mám k dispozici na týden a co si z toho vyrobím. Pokud je sezona nějakého lokálního ovoce, nebo zeleniny, tak většinou v neděli večer odšťavňuji a dělám si zásobu na pondělí a případně úterý. Na déle to nemá cenu, poté šťávy ztrácí oxidací živiny a začínají pomalu kvasit. Celkem mi to zabere asi 2 hodiny.

    Namočím si kilo až dvě (můžete namáčet i v průběhu týdne) libovolných ořechů a půl kila mixu různých semínek. Ořechy jím samostatné, semínka taky, nebo je dávám do salátů.  Doporučuji je mít namočeny minimálně 8 hodin někde ve spíži a poté je přesunout do lednice, oddálíte tím počátek kvašení (tedy pokud je neplánujete fermentovat) 🙂

    Namočené ořechy

    Toto je základ k tomu, abych mohl kdykoliv přijít, dát si hrst ořechů a nebo si namíchat salát.

    V průběhu týdne si ještě večer namáčím různé další věci podle chuti. Třeba pohanku, ovesné vločky, lískové ořechy. Poté je používám na rostlinná mléka.

    Snídaně

    Snídaně prostá. Buď předem nachystána zeleninová/ovocná šťáva, nebo rychle připravené rostlinné mléko, třeba makové (bez příchutí, pouze rozmixovaný a přecezený základ).

    Svačina (1-2 hodiny po snídani) je hlavně ovoce – kterékoliv seženete. Šťáva. Případně listový salát.

    Oběd – libovolný listový salát (špenát, mangold, medvědí česnek, natě z mrkve). Stačí ho nakrájet, či natrhat. Ideálně samostatně, ale můžete použít namočená semínka, zakápnout olejem, trochu posolit himalájskou solí, přidat libovolné koření. Pokud máte šťávu, hurá do ní.

    Svačina – předem namočené ořechy co hrdlo ráčí. Jsou syté a stejně jich zase tak moc nesníte. Pokud nemáte dost šťávy, klidně jen ji.

    Večeře. Pokud jste celý den jen pili připravenou šťávu, zkuste si ji dát i na večeři a odpustit si na jeden den tuhou stravu. Večeře je hodně variabilní. U mne často už není čistě RAW. Je hodně o tom, na co mám chuť. Pokud jím celý den ovoce a piji šťávy, tak chce tělo něco slaného, pikantního. Udělám si třeba rýži s mírně osmahnutou zeleninou a kurkumou. Nebo si koupím celosemínkový chléb a chilli hummus.

    Pokud naopak jím celý den saláty a ořechy, tak mám chuť na něco sladkého. Většinou to vyřeším nějakým sušeným ovocem. Skvěle poslouží datle, fíky, hrušky.

    Kde jsou superfoods a RAW dorty?

    Těžce stravitelné RAW dorty nedělám skoro vůbec. Maximálně jednou za rok na narozeniny pro kolegy.

    Občas do jídelníčku přidám třeba kustovnici čínskou, nebo chia semínka. Beru to spíše jako zpestření již tak pestré stravy. Rozhodně bych na tom nestavěl celý jídelníček.

    Jaký je váš RAW jídelníček? Podělte se s ostatními v komentářích.

    Nadšenec do zdravé stravy. Postupně přecházm na RAW. Většinou se daří, občas se ještě nechám zlákat. Tento blog a e-shop mi má pomoci se sebemotivací. Spokojení čtenáři a zákazníci jsou mou velkou odměnou.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *